Saltstraumen 2007

5/7 ÄNTLIGEN är vi på väg, 608 dagars väntan är tillända, man är barnsligt förväntansfull inför dessa Norgeresor.

Vi var 2 ekipage som skulle på fiskeferie i år “Wahoo” med Jimmy Tegnebrink som skipper (Albanen) og gast Jonas (Helgonet) . Og så vi i “Haill” Kapten Rödskägg med matros Christian (Vispen/Hellfish/mm).

Vi lämnade ett regnigt Halland, men med lite dansband (Lennartz) i bilen gick resan bra genom landet. Dock har vi blivit till åren så vi beslutade ett längre stopp i Arvidsjaure där vi hyrt en stuga för sömn. Och det behövdes för då vi efter 22 timmars bilkörande var vi helt färdiga. Efter tankning av “Haill (150lit) og “Wahoo” 2x30lit) slocknade vi likt slagna hjältar. Sedan intogs en renköttspizza i Arvidsjaur innan färden mot målet fortsatte. Sista biten på resan är alltid den tuffaste, dels vill man ju fram men också så är ju vägen fra Arvidsjaure till grensa "yousless".

När vi äntligen kom fram till saltstraumen sjösatte vi våra fartyg direkt sedan invänta vi personalen så vi kunde komma in i stugan/rummet vi hyrt, og efter lite snabb inkvartering så lämnade vi kaj…..Äventyret har nu börjat på allvar…

Vi i Haill drog in i sillviken till att börja med og vispen hade ett följe ganska omgående av en liten kveite, men sedan var det lite segt Jonas på Wahoo var väl den ända som drog fisk av oss (torsk till middagen )..men så äntligen hade jag fast fisk på min jigg og visst kände jag att det var en flundra även om den var liten, men då vi som brukligt fiskar med lätt utrust så bjuder ju även dessa mindre varelser på lite kamp…og första fisken NÅGONSIN i “Haill” blev en kveite, som selfölgelig må firas med rosa champagne (smaka dritt/bärs)…men nu gjorde det ju ikke noe, för min båts namn levde upp för sitt namn (og et litet takk til kona mi og). Wahoo kommer upp og firar fångsten (det bjöds ju på alkohol) Og Albanen berättar att han tappat en flundra uppe vid båten på ca 10kg….

Nästa dag styr vi in i min favorit fjord långt inne i Skjerstadsfjorden, vi fångar kolja og lite små torsk innan Jonas bryter etern på vhf radion “KVEITE i båten“, vi kör upp og där strålar Jonas med sin livsförsta kveite ikke stor men vad gör väl det ca 2.5kg…og "Helgonet" vet vad detta innebär då vi kommer hjem fra fisket skall det bades, og inför storpublik på campen tar sig Jonas en liten simtur i saltstraumen…..

Ny dag nya möjligheter vi sätter kursen ut på Saltfjorden i hopp om storsej…men dagens fiske blir en flopp kun torsk på mellan 2-5kg….

Nästa fisketur kör vi in i fjorden igen på jakt eft flundran, lite sämre väder idag men fisken verkar inte påverkas av det för vispen drar omgående i en kveite i 2-3kg storleken (som återutsätts) sedan var det ifs trögt några fina mat koljor får se sig besegrade. Eft 4 tim resultatlöst fiske bryter Wahoo läger, de har tröttnat og söker lyckan i Valnes fjorden….knappt hinner Jimmy dra gasreglaget i botten fören hellfish gör mej uppmärksam på att han har flundra på kroken, en härlig fight bjuds det på då Christian fiskar lätt (en 10lbs utrust) men eft en liten stund så bryter flundran ytan og en fin kveite på 4kg får känna sig besegrad. Jimmy og Wahoo gick inte lottlösa i sitt val av fiskeplats de heller då Albanen fångade en fin rödspätta på guldmask 1.7kg. Men innan dagen var tillända var det dags för kveite nr:3 i “Haill” og denne gang var det jeg som lyckades kroka i en og även denna bjud på härlig kämpa glöd og jeg fick jobba med min lätta utrust (seeker marlyn livebait klinga 16lbs) men även denna flundra fick se sig besegrad , 5 kg på pricken.

Nästa dag gjorde vi lite kulturella besök og besökte Blodveimuseet – Saltdal museum och även ett besök in till bodö.

12/7 kaptens bursdag(födelsedag)

Idag gick vi skilda vägar Wahoo drog ut på storhavet medans vi i Haill satsade vidare på kveitan långt inne i fjorden. Vädret var idag helt sanslöst, 26grader varmt og helt stilla. Började dagen med en tappad og ett följe av flundra innan bonanzan började…Inom loppet av ja inte var det mer än 5 minuter så hade vispen fångat 2 st kveite visserligen små men ändå, (vi skall ju tillbaka 2010 og då fanger vi dem igen) Knappt 20 minuter senare står vi i haill med dubbelhugg dock stiger Cristians flundra av (den var lite större enl han själv) medans jag försiktigt bärgar hem min som väger ca 3kg og efter fotografering får lov att simma tilbake. Det går väl inte en kvart innan jag åter drar i en fisk som nu är lite större än de tidigare vi fångat, efter en tids fightande ligger hon redo för gaffling, 7kg vägde flundran som RAN gav meg i bursdagsgave, men “lillebrorsan” ville ha sista ordet idag då han åter var inne i barnkammaren och lånade upp en flundra som fick friheten åter. Så men facit på hand gjorde vi nog rätt idag genom att satsa på plattisarna då vi fångade 5st samt några påslag og följe, Wahoo fångade förvisso en del uer upp till kilot…dagen avslutades med go middag samt några nordlands pils på restaurangen/krogen.

Nästa dag var verkligen tung…regnet stod verkligen som spön i backen men Wahoo trotsade og gick på havet, men 6 timmar senare dyblöta kom de iland uten at ha fanget en endaste fiskstjärt..men eft allt strul som varit vid campingen med kajplatser og påseglingar så beslutade vi att nu får det vara nok, ……så vi hjälptes åt att ta up Haill på trailern.

Vill avsluta här genom att skriva hur illa det fungerar på saltstraumens camping…det finns ingen strategi framförhållning över huvudtaget. Vi bokade som jag tidigare skrev resan över 600 dagar innan vi for, vi bokade 2 kaj platser (150nkr dygn st) men likförbannat låg hyrbåtar där var enda dag då vi kom hjem fra fisket, (hur svårt kan det vara att göra egna platser för hyrbåtarna og de som har med egna ?) Sedan kanske inte campingplatsen skall ta emot mer gäster än de har plats för, vi var 19 båtar på de 3 flytbryggor som finns på campingplatsen , och efter att blivit på seglad minst 3 gånger fick jag nog. (ser med glädje fram emot båtkörkort som de plejer at införa även i Norge) för visst skall man kunna njuta av vistelsen og sova gott om natten og ikke oroas av att bli nedseglad av en tysk som ikke kan köra båt……

Sedan vill jeg även påpeka (har mailat om det og men ikke fått ngt svar) på campingplatsens hemsida för dykning står det Saltstraumen dykkesenter haren "no-touch" Policy, men vi såg vi flera tillfälle at guidebåten kom hjem med flera harpunerade katter på 10 kg……

Nää Saltstraumens fiskecamp lever vidare i ondo även om (O)Will-Jan såldt stället för mange årsdan…

Lite snabbfakta

Tyngsta torsk Jonas 8.2kg

Tyngsta Kveite Kapt’n 7 kg (12 st totalt 9 fra haill og 3 fra wahoo)