Vannöy 1997

Fredag 25 juli. Klockan 15:30 bär det iväg mot det vi längtat till i drygt ett år, Vannöy. Vi, Christian Karlsson och undertecknad hade en bilresa på ca 210 mil framför oss. Allt flöt undan bra, och med lite sömn utanför Gävle var det "bara" att köra vidare till Riksgränsen där vi skulle möta Lars-Göran Westerlund och Tomas Krantz för att slå följe med dem den sista biten till Vannöy.

Lördag 26 juli. Eftersom vi startade vår resa på eftermiddagen igår tillbringade vi dagen i bilen.

Söndag 27 juli. Väl framme vid Vannöya sjöcamping sjösatte vi båtarna direkt, och Christian och jag var inte sena med att ta ut Hakusa på fjorden. Direkt vid första nersläppet, då pilken slår i botten sitter första katten på. Vi tog 3 katter de första 5 minuterna. Fiskade sedan upp fina stridbara koljor i vikter på dryga 3 kilo.

Måndag 28 juli. Lars-Göran, på den här resan döpt till "Lurven" väcker oss 05:30. (Jag som trodde att vi hade semester.) Vi fiskar ihop med Kingfish, får lite katt och kolja. Själv fångar jag mitt livs första lubb. På eftermiddagen skulle vi fiska uer. Först skulle vi ta upp lite gråsej från agn förrådet. Där får jag ett härligt hugg, fisken rusar och kör men kommer så sakterliga upp mot båten. Ett par meter under ytan ser jag en liten kveite och i samma ögonblick skiljs vi åt (för denna gång).
Jag är lite små grinig över tappad fisk då vi styr vidare mot nästa agn förråd. Väl på plats fångas det torskar uppåt 15 kg, dock bara på Kingfish. Nåväl uerfisket som bedrevs på 140-180 meters djup var ingen "Hit" för Christian och mig, 1 st fick vi medan Lars-Göran och Tomas krokade ett femtiotal.

Tisdag 29 juli. När vi stiger upp och tittar ut möts våra blickar av en väldig tjocka. Vi går inte ut förrän middagstid. Dagens fångst blir lite kolja och katt.

Onsdag 30 juli. Idag begav vi oss till sydsidan av Vannöy, där Kingfish i går haft ett bra fiske med katt på 7,8 kg. Fisken var inte hemma idag. Christian tar dock en torsk på 7,5 kg i gråsej stimmen. Lars-Göran krokar en "liten" kveite på ca 8 hg.

Torsdag 31 juli. Fiskar ihop med Kingfish utanför Torsvåg "lopphavet". Nästan direkt får Christian kontakt med Atlantens Konung och får känna på fiskens krafter i ca 5 minuter innan de skiljs åt.
Vinden börjar att friska i och Christian kastar upp Lars-Görans med mycket omsorg tillagade havregrynsgröt. Vi drar oss sakterliga hemåt.
Christian och jag går ut igen vid 22-tiden, vi skall fiska lite uer utanför Helgöy. Men vi misslyckas totalt med detta fiske. Vi fiskar fram till halv sextiden. Christian var vassast i natt med fina koljor runt 3 kg.

Fredag 1 augusti. Blåsigt. Vi låg inne i fjorden och harvade utan att fånga någon raritet. Kingfish fångade 38 katter idag.

Lördag 2 augusti. Fiskar utanför Tosvåg där Kingfish tog sina katter igår. Strömt och skvalpigt. Christian lät gröten gå över relingen idag också. Skapliga koljor och katter fick se sig besegrade. Gick hem tidigt för att senare i dag göra ett nytt försök att kroka något "monster".
Kvällsfiske- Kingfish bunkrar upp vid Hakusa utanför Helgöy. Vi får låna deras stållineutrustning och vi lyckas senare på uerfisket knäcka klubbrekordet för större kungsfisk. Christians tyngsta vägde 1,02 kg och min tyngsta vägde 1,08 kg. Vi beslutar att prova 77-metaren innan hemgång. Det var ett beslut som jag inte ångrade, för där nere i djupet krokar jag min hittills tyngsta fisk, en torsk på 11,96 kg. Vi somnade lyckliga den natten.

Söndag 3 augusti. Regnit idag. Vi börjar fisket där vi slutade igår i hopp om att Christian skulle lyckas med att kroka någon fisk som skulle kunna passera vågens 10-kilosmarkering. Men......nää! Dagens tyngsta fisk för Christians del blir en torsk på 4 kg. Själv tar jag två granna torskar, 7,5 kg och 8,5 kg ur gråsejstimmet som står på 50 meters djup. Även en gråsej på 4,5 kg får se sig besegrad. Christian avslutar vårt fiske utanför Vannöy för den här gången med att ta upp en fin katt alldeles utanför fyren.

Måndag 4 augusti. Startar hemresan. de 207 milen tar vi i en stöt, knappt 26 timmar i ett sträck bortsett från tankning och naturbehov. Kan också nämnas att någon hjälp med körningen fick jag inte då "lille" Christian ej har något körkort.
Tomas fångar idag en kveite på ca 13kg.

Tisdag 5 augusti. klockan 16:30 rullar vi in i Tunneln som bär till rätt sida av Göteborg. (Kan dock finnas ev. delade meningar om detta).
Ovanstående är skrivet om fisket ombord på Hakusa. Fisket från Kingfish var något bättre denna gång. I skrivande stund längtar jag tillbaka till Vannöy.